Društvo

FACEBOOK: Od danas potrebne dozvole za objavu izbornih i političkih oglasa u Srbiji

Svako u Srbiji ko želi da objavljuje izborne ili političke oglase na Fejsbuku, moraće da potvrdi svoj identitet na osnovu identifikacione oznake koju izdaje zemlja u kojoj želi da objavljuje oglase i da obelodani ko snosi odgovornost za oglas, saopštili su danas iz ove društvene mreže.

“Kako bi omogućio zdrav diskurs i postao pozitivna pokretačka snaga demokratije u zemljama širom sveta, Facebook od danas preduzima mere kako bi smanjio širenje dezinformacija, pomogao u sprečavanju stranog mešanja u izbore i uveo viši stepen transparentnosti i autentičnosti oglašavanja”, stoji u obrazloženju ove odluke.

Ova odluka odnosi se na 32 zemlje, a među njima je navedena i Srbija.

“Oglašivač može da odabere da on lično, Facebook stranica koju vodi ili njegova organizacija budu navedeni u izjavi o odricanju odgovornosti u vidu napomene „Plaćeno od strane“. Facebook će danas zahtevati da oglašivač dostavi dodatne informacije, kao što su lokalna poslovna adresa, lokalni telefonski broj, e-mail adresa i vebsajt, ukoliko odluči da u izjavi o odricanju odgovornosti navede svoju organizaciju ili naziv Facebook stranice. Na osnovu ovih zahteva, oglašivači se smatraju odgovornim za oglase koje objavljuju na Facebook-u i Instagram-u”, navodi se u saopštenju.

Takođe se napominje da postupak dobijanja dozvole može da potraje nekoliko dana, te se i oglašivači savetuju da već sada da započnu ovaj postupak kako bi se izbeglo kašnjenje u objavljivanju ovih vrsta oglasa.

 

Dopis Facebook-a koji se odnosi na ovu odluku, kao i uputstvo kako nadalje postupati, u celosti prenosimo u nastavku:

“Kako bismo omogućili zdrav diskurs i postali pozitivna pokretačka snaga demokratije u zemljama širom sveta, preduzeli smo određene mere kako bismo smanjili širenje dezinformacija, pomogli u sprečavanju stranog mešanja u izbore i uveli viši stepen transparentnosti i autentičnosti oglašavanja. U junu prošle godine smo omogućili da naši alati za transparentnost oglasa postanu dostupni na globalnom nivou, što je omogućilo oglašivačima da dobiju dozvole za prikazivanje političkih oglasa, da uz svoje oglase objave i izjavu o odricanju odgovornosti u vidu napomene „Plaćeno od strane“ i da na sedam godina unesu svoje oglase u Biblioteku oglasa. Sada radimo na tome da ovaj proces postane obavezan u dodatne 32 zemlje, kao što su Čile, Japan, Meksiko i Indonezija, a mi ćemo početi sa sprovođenjem naše politike o izbornim i političkim oglasima. Kako biste videli potpunu listu zemalja na koje će uticati sprovođenje ovih mera koje počinje sredinom marta, posetite Centar za podršku. Takođe radimo na proširenju liste zamalja u kojima će se sprovoditi ove mere, do čega će doći tokom ove godine, uključujući Mjanmar, Brazil i Novi Zeland.

Dobijanje dozvole

Svako ko želi da objavljuje izborne ili političke oglase u ovim zemljama moraće da potvrdi svoj identitet na osnovu identifikacione oznake koju izdaje zemlja u kojoj žele da objavljuju oglase i da obelodani ko snosi odgovornost za oglas. Oglašivač može da odabere da on lično, Facebook stranica koju vodi ili njegova organizacija budu navedeni u izjavi o odricanju odgovornosti u vidu napomene „Plaćeno od strane“. Zahtevamo da oglašivač dostavi dodatne informacije, kao što su lokalna poslovna adresa, lokalni telefonski broj, adresa e-pošte i vebsajt, ukoliko odluči da u izjavi o odricanju odgovornosti navede svoju organizaciju ili naziv Facebook stranice. Na osnovu ovih zahteva, oglašivači se smatraju odgovornim za oglase koje objavljuju na Facebook-u i Instagram-u.

Postupak dobijanja dozvole može da potraje nekoliko dana tako da bi oglašivači trebalo sada da započnu ovaj postupak kako bi se izbeglo kašnjenje u objavljivanju ovih vrsta oglasa.

Biblioteka oglasa i interfejs za programiranje aplikacija (API)

Oglasi i informacije koje se koriste za potvrđivanje odricanja od odgovornosti ovlašćenih oglašivača će se čuvati u Biblioteci oglasa (Ad Library API) u periodu od sedam godina. Tamo možete da saznate više o samom oglasu, o impresijama i troškovima, ali i demografske informacije, poput starosti, pola i lokacije lica koja su videla oglas.

Znamo da ne možemo sami da zaštitimo izbore, zbog čega omogućavamo istraživačima, naučnicima, novinarima i javnosti pristup API Biblioteke oglasa kako bi mogli da prouče i izvrše analizu političkog oglašavanja. Sada će oglasi iz svih 32 države biti dodati u API Biblioteke oglasa. Pored toga, do kraja aprila ćemo uvesti i Izveštaj Biblioteke oglasa za svaku od ovih zemalja. Izveštaj pruža kompletan uvid u izborne i političke oglase, poput ukupnog broja oglasa i troškova u Biblioteci oglasa. Izveštaj je dostupan i u obliku datoteke koja se može preuzeti.

Više o našim alatima za transparentnost oglasa možete saznati ovde. Naše politike o izbornim i političkim oglasima su navedene ovde, a u Centru za podršku možete videti kako se ovi oglasi preispituju u drugim zemljama.”

 

Comments

comments