DruštvoPolitika

Novo domaće borbeno oklopno vozilo iz Priboja

Foto: Ministarstvo odbrane

U fabrici FAP u Priboju u izradi je funkcionalni model novog domaćeg borbenog vozila koje po odlikama može da se svrsta u lake oklopne transpotere koji se u savremenoj terminologiji nazivaju MRAP vozila, piše portal Balkanska bezbednosna mreža.

Reč je o transportnom vozilu velikih dimenzija čija balistička zaštita daje šanse posadi i ukrcanim vojnicima da prežive nailazak na minu ili dejstva iz zasede, uključujući ručne raketne bacače (MRAP Mine resistant ambush protected).

Domaći projekat po uzoru na svetska rešenja biće izradjen na šasiji standardnog vojnog
terenskog vozila a za te potrebe izabran je FAP 2228, formule 6×6 i nosivosti šest tona.

Taj kamion je takodje jedna od novina u naoružanju Vojske Srbije.

Njegov razvoj završen je 2013. godine kada je prototip predat na završne provere i dve godine kasnije potpisan je akt o usvajanju u naoružanje. Nulta serija predata je VS 2018. godine.

Taj portal navodi da je predvidjeno da novo vozilo bude zaštićeno čeličnim pločama koje mogu da obezbede prevoz ukrcanog odeljenja, u skladu sa karakteristikama MRAP vozila.
“Ta skraćenica je postala oznaka posebne kategorije borbenih vozila nastalih u SAD 2007. kada su za potrebe snaga angažovanih u ratu protiv terorizma u Avganistanu i Iraku naručena efikasna rešenja koja su trebala da povećaju šanse za preživljavanje vojnika u patrolama i zaštiti konvoja, baza i naselja… Na bazi terenskih vozila i komercijalnih kamiona projektovane su od SAD do Turske i Rusije desetine modela vozila MRAP”, dodaje se.

Portal podseća da se u Srbiji u kategoriju MRAP vozila može svrstati prvi model Lazara 1 iz
2008. godine, koji nije ušao u naoružanje ali koji je poslužio kao osnova za aktuelni model koji polako stiže do jedinica VS.

“Lazar 3 sada ulazi u naoružanje pešadijskih bataljona VS, ali za sada je izradjeno samo šest vozila 2016. koja su u 41. bataljonu i uskoro se očekuje sledećih šest vozila za 21. bataljon. Samo 12 vozila ekvivalent su jedne čete, a VS ima osam pešadijskih bataljona sa po tri čete. Čak ako se preoružanje predvidja samo za prioritetne jedinice razmeštene na jugu Srbije dinamika proizvodnje Lazara 3 veoma je niska”, ocenjuje se u tekstu Balkanske bezbednosne mreže.

Dodaje se da su upravo vreme potrebno za izradu i cena možda neki od razloga zbog koga se razvoj domaćeg borbenog vozila sada vraća nazad na MRAP, koji može da se za manje para proizvede u većoj količini u saradnji klastera koji čine FAP, proizvodjač šasije FAP 2228 i finalista i Zastava Tervo zadužena za izradu balističkih ploča.

Izvor: Beta, Balkanska bezbednosna mreža

Comments

comments