DruštvoIzbor UrednikaPolitika

Egzodus! Zašto domaće firme moraju da se sele iz Srbije

Čitava jedna firma iz Požege preseljena je nedavno u Rogašku Slatinu u Sloveniju. Sve je premešteno i sredstva za rad i radnici i rukovodstvo. U Srbiji je ostala samo veb adresa na kojoj se kad ukucate pojavi obaveštenje „uskoro novi sajt kompanije, hvala na razumevanju“. Reč je o preduzeću za međunarodni drumski transport.

Ova seoba urađena je u tišini, za nju malo ko zna. Nikoga ne interesuje to što se odselilo sto i kusur kamiona i isto toliko vozača. Jedna druga, možda i veća iz iste branše, izmeštena je nešto ranije iz Srema u Salcburg u Austriju. Procene su da je u skorije vreme više od hiljadu kamiona i približno isto toliko vozača napustilo Srbiju.

U našoj zemlji registrovano je više od 10.000 modernih „drumskih krstarica“ za međunarodni transport. Država, samo po osnovu akciza, godišnje ima 5.000 hiljada evra prihoda po kamionu. Kada se odseli 1.000 kamiona država po tom osnovu gubi pet miliona evra. A gde su porezi i doprinosi na plate radnika, a gde je servisiranje tih mašina, registracije… Ogroman je to odliv novca i ljudi, a seobe ima i u drugim delatnostima.

Zamislite da se desilo obrnuto, da je iz Slovenije kompletna firma preseljena u Srbiju. Sjatio bi se državni vrh da to predstavi kao svoj veliki uspeh, slavodobitno bi stisnuta pesnica išla put neba. Slikanju ne bi bilo kraja. Država bi se pohvalila da je kao pomoć izdvojila desetak, dvadeset hiljada evra po zaposlenom za slovenačku firmu koja je prepoznala „odličan privredni ambijent u Srbiji“.

Drumski međunarodni transport je težak, ali unosan posao. Najveći problem je naći dobre vozače. U susednoj Mađarskoj su organizovali obuku za 20.000 vozača kamiona i rešili taj problem. U Hrvatskoj, na primer, trenutno nedostaje 1.000 vozača kamiona. A šta mi radimo? Isporučujemo najbolje kadrove i najbolje firme bogatoj Evropi.

Zašto kamiondžije sele firme iz Srbije? Zbog loših uslova poslovanja, zbog  države koja im više odmaže nego što pomaže. Iskorišćenost „srpskih“ kamiona zbog administriranja je značajno manja od iskorišćenosti „evropskog“ kamiona. Veliki problem su međunarodne (CEMT) dozvole. Njihova raspodela gotovo po pravilu svake godine dovodi do štrajka kamiondžija, a država ne čini napor da se njihov broj uveća i transparentno raspodeljuje.

O ovoj pojavi, ovom  problemu se u Srbiji ne govori, zato što se ovde uopšte ne govori o problemima. Nije poželjno kvariti sliku „istorijskog uspeha“, a mogla bi tri, četiri ministarstva da se zapitaju šta se to događa i kako to zaustaviti.

Čitava priča može i ovako da se posmatra. Neki od tih vozača vremenom će premestiti i porodice u Sloveniju, njihova deca biće Slovenci srpskog porekla, unuci… Prošla godina bila je najkatstrofalnija u poslednjih 112 godina u pogledu broja umrlih i rođenih u Srbiji. Kako reče nadležna ministarka umrlo je oko 100, a rodilo se manje od 65 hiljada. A ta 2016. biće svakako bolja od 2017. i narednih godina…

(izvor: bizlife.rs, autor: Milenko Vasović)

Comments

comments