Gradnja Moravskog koridora trebalo bi da počne sledećeg proleća, ali je prilično zaparalo uši da će nas kilometar auto-puta kroz Šumadiju, duž Južne Morave od Pojata do Čačka, koštati 7,3 miliona evra!
Odnedavno je poznato da će ga graditi američki „Behtel”, u konzorcijumu sa turskom „Enkom”, premda je bila zainteresovana i kineska kompanija CRBC. Početkom ove nedelje Zorana Mihajlović, potpredsednica vlade i resorna ministarka, sa Amerikancima je potpisala Memorandum o razumevanju i saradnji za izgradnju Moravskog koridora. Tada je javnost saznala da će 109 kilometara auto-puta od Pojata, preko Kruševca, Trstenika i Kraljeva, do Preljine, koštati oko 800 miliona evra. Radovi podrazumevaju i regulaciju toka reke Morave. Kako će se finansirati – još nije poznato. Ranije je bilo reči o koncesiji, mada se u poslednje vreme pominjalo finansiranje delom iz budžeta, a delom iz kredita.
PROČITAJTE JOŠ: MENJA SE ZAKON O LEGALIZACIJI DA BI SE LEGALIZOVALA TOMINA VIKENDICA?!
Izbor američke kompanije i cena gradnje bili su povod za polemiku u skupštini i duel između Vojislava Šešelja, šefa poslaničke grupe SRS, i Zorane Mihajlović. Šešelj tvrdi da je memorandum potpisan mimo odluke vlade i da je za gradnju Moravskog koridora trebalo da se raspiše tender. Postavio je pitanje da li je ta izgradnja mogla da bude jeftinija od 800 miliona evra.
Od nadležnih iz Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture „Politika” juče nije dobila odgovor zbog čega će auto-put kroz Šumadiju toliko koštati.
– Iza svakog memoranduma, pa i iza Memoranduma o saradnji sa kompanijom „Behtel” o izgradnji auto-puta Pojate–Preljina, stoji odluka vlade. Srbija je mala zemlja na važnom mestu i nema taj luksuz da bira svoje prijatelje, već treba da sarađuje sa svima. Mi to u oblasti infrastrukture i radimo, jer sarađujemo sa kompanijama i bankama iz Kine, Rusije, Azerbejdžana, evropskih banaka ili SAD – navedeno je u jučerašnjem saopštenju ministarke Mihajlović.
Trebalo bi podsetiti da je ovom memorandumu prethodio Sporazum o saradnji u oblasti infrastrukture između Srbije i SAD, potpisan u septembru, takođe u Vladi Srbije. Upravo je taj međudržavni sporazum bio osnov da se „Behtelu” posao dodeli bez tendera.
Međutim, organizacija „Transparentnost Srbija” smatra da je nejasna pravna priroda sporazuma potpisanog između Vlade Srbije i „Behtela”.
– Memorandum o saradnji nije pravni osnov na osnovu kojeg se može odrediti ko će graditi auto-put u Srbiji. U tu svrhu moguće je zaključiti isključivo ugovor. To može biti ugovor o javnoj nabavci radova, ugovor o koncesiji ili drugom vidu javno-privatnog partnerstva ili ugovor o donaciji – navode.
Goran Rodić, potpredsednik Građevinsko-inženjerske komore, uverava da navedena cena nije konačna i da će se vrednost radova znati tek kada se urade svi premeri i predračuni i kada budu gotovi projekti. Ali, prema njegovom mišljenju, izgradnja Moravskog koridora ne bi trebalo da košta više od 600 miliona evra.
– Srpske firme izgradile bi ga za 500 do 600 miliona evra, koliko su svojevremeno i Kinezi procenili da on košta. Auto-put kroz Šumadiju nema tunela i nije komplikovan u graditeljskom smislu. Međutim, pošto nije bilo tendera, ne znamo koliko on zaista košta. Poznato je da „Behtel” uvek ide sa jačim cenama. Kilometar auto-puta kod nas košta sedam miliona evra obično na brdovitom terenu. Prethodni poslovi, koji su bez tendera dodeljivani Azerbejdžancima, Kinezima i Rusima, uvek su bili vezani za kredite. Finansijeri su zahtevali da njihove kompanije budu angažovane na infrastrukturnim projektima u određenom procentu – objašnjava Rodić.
„Behtel” je u okruženju gradio auto-put od Zagreba do Splita, koji je, prema pisanju tamošnjih medija, dobio bez tendera. To je navodno učinjeno kako bi se preko „Behtela” ostvarili što bolji politički odnosi Hrvatske sa SAD. U konzorcijumu sa turskom „Enkom” gradio je i 140 kilometara auto-puta Tirana–Priština. Zbog prenaduvanih cena izgradnja je koštala oko dve milijarde evra, izveštavali su mediji. Kroz prste im se gledalo zbog uspostavljanja boljih odnosa sa Amerikom, budući da je „Behtel” jedna od najmoćnijih američkih građevinskih kompanija.
PROČITAJTE JOŠ: LJUDSKA PRAVA SU MRTVA: F.J. VEĆ 4 MESECA U ZATVORA ZBOG STATUSA NA FEJSBUKU!
Trasa Moravskog koridora
Moravski koridor trebalo bi da spoji dva koridora – 10 i 11. Trasa bi išla od Pojata, preko Kruševca, Trstenika i Kraljeva, do Preljine, odnosno Čačka.
Auto-put Pojate–Preljina dug je 109 kilometara, a trasa je podeljena na tri deonice: Pojate–Kruševac, Kruševac–Trstenik–Adrani i Adrani–Preljina.
Zbog novog zakona o vodama i regulacije toka Južne Morave, odnosno zaštite od poplava, morao je da bude izmenjen prostorni plan. Naročito je bila sporna treća deonica.
(izvor: politika.rs)