Organizacija Transparentnost Srbija (TS) je ukazala da je nejasna pravna priroda sporazuma koji Vlada Srbije danas potpisuje sa američkom kompanijom Behtel i da li je usklađen sa Zakonom o javnim nabavkama i Zakonom o javno-privatnom partnerstvu.
Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorane Mihajlović danas će sa predstavnicima Behtela potpisati Memorandum o razumevanju o saradnji na projektu izgradnje Moravskog koridora.
Kako je podsetila TS, ta američka kompanija je prema ranijim najavama zainteresovana za učešće u izgradnji deonice puta Pojate-Preljina, a da je ministarka krajem septembra ove godine izjavila da su „na infrastrukturnim projektima prisutni i Svetska banka i Evropska investiciona banka i Evropska banka za obnovu i razvoj, kineski, azerbejdžanski i evropski izvođači, a uskoro i američke kompanije“.
„Memorandum o saradnji nije pravni osnov na osnovu kojeg se može odrediti ko će graditi auto-put u Srbiji. U tu svrhu je moguće zaključiti isključivo ugovor. To može biti ugovor o javnoj nabavci radova, ugovor o koncesiji ili drugom vidu javno-privatnog partnerstva ili ugovor o donaciji“, navodi se na sajtu TS.
Dodaje se da su javne nabavke i javno–privatna partnerstva aranžmani kod kojih se privatni partner odredjuje u postupku nadmetanja, uz sprovodjenje domaćeg zakona, a nije poznato da je takva procedura sprovedena za Moravski koridor, a i da jeste, ona bi rezultirala zaključivanjem ugovora a ne nekog drugog pravnog posla.
PROČITAJTE JOŠ: (FOTO) PLJAČKA BEOGRAĐANA: SNS “REKONSTRUIŠE” ULICU KOJA JE ZAVRŠENA PROŠLE GODINE!
„Izuzetak predstavljaju nabavke koje se realizuju na osnovu medjudržavnog sporazuma, što se u Srbiji već desilo u nekoliko situacija, na primer prilikom izgradnje deonice od Ljiga do Preljine, kada je napravljen vezani sporazum sa Azerbejdžanom – da se izgradnja finansira iz kredita te države i da posao izvodi unapred određena firma“, istakla je TS.
Navedeno je da će na sličan način, samo iz kineskog kredita, po svoj prilici biti modernizovana i pruga ka madjarskoj granici.
„Očigledan nedostatak takvih aranžmana jeste to što se isključivanjem konkurencije gubi prilika da se kroz nadmetanje dodje do najpovoljnijeg ponudjača. Pored toga, ozbiljno se narušava i čitav sistem javnih nabavki, pa se stroga pravila primenjuju na nabavke vrednosti od nekoliko desetina hiljada evra, a ne i na nabavke vredne stotine miliona“, ocenila je TS.
Istaknuto je da se kod nekih infrastrukturnih projekata Zakon o javnim nabavkama zaobilazi i primenom pravila medjunarodnih finansijskih institucija koje daju kredit i da tada nadmetanje postoji, ali ne i mogućnost podnošenja zahteva za zaštitu prava.
PROČITAJTE JOŠ: JAKO JE OZBILJNO KAD O PRELETAČIMA PRIČA OSOBA KOJA JE PROMENILA 5 STRANAKA!
(izvor: beogradski-glas.rs)