Politika

Da li je nova afera na pomolu: šta je to Zorana potpisala sa Amerikancima?!

Organizacija Transparentnost Srbija (TS) je ukazala da je nejasna pravna priroda sporazuma koji Vlada Srbije danas potpisuje sa američkom kompanijom Behtel i da li je usklađen sa Zakonom o javnim nabavkama i Zakonom o javno-privatnom partnerstvu.

Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorane Mihajlović danas će sa predstavnicima Behtela potpisati Memorandum o razumevanju o saradnji na projektu izgradnje Moravskog koridora.

PROČITAJTE JOŠ: IZMENAMA ZAKONA O RADU POSLODAVCI ĆE MOĆI DA TRAŽE OD LEKARA DOKAZ DA VIDE DA LI JE RADNIK STVARNO BOLESTAN?!

Kako je podsetila TS, ta američka kompanija je prema ranijim najavama zainteresovana za učešće u izgradnji deonice puta Pojate-Preljina, a da je ministarka krajem septembra ove godine izjavila da su „na infrastrukturnim projektima prisutni i Svetska banka i Evropska investiciona banka i Evropska banka za obnovu i razvoj, kineski, azerbejdžanski i evropski izvođači, a uskoro i američke kompanije“.

„Memorandum o saradnji nije pravni osnov na osnovu kojeg se može odrediti ko će graditi auto-put u Srbiji. U tu svrhu je moguće zaključiti isključivo ugovor. To može biti ugovor o javnoj nabavci radova, ugovor o koncesiji ili drugom vidu javno-privatnog partnerstva ili ugovor o donaciji“, navodi se na sajtu TS.

Dodaje se da su javne nabavke i javno–privatna partnerstva aranžmani kod kojih se privatni partner odredjuje u postupku nadmetanja, uz sprovodjenje domaćeg zakona, a nije poznato da je takva procedura sprovedena za Moravski koridor, a i da jeste, ona bi rezultirala zaključivanjem ugovora a ne nekog drugog pravnog posla.

PROČITAJTE JOŠ: (FOTO) PLJAČKA BEOGRAĐANA: SNS “REKONSTRUIŠE” ULICU KOJA JE ZAVRŠENA PROŠLE GODINE!

„Izuzetak predstavljaju nabavke koje se realizuju na osnovu medjudržavnog sporazuma, što se u Srbiji već desilo u nekoliko situacija, na primer prilikom izgradnje deonice od Ljiga do Preljine, kada je napravljen vezani sporazum sa Azerbejdžanom – da se izgradnja finansira iz kredita te države i da posao izvodi unapred određena firma“, istakla je TS.

Navedeno je da će na sličan način, samo iz kineskog kredita, po svoj prilici biti modernizovana i pruga ka madjarskoj granici.

„Očigledan nedostatak takvih aranžmana jeste to što se isključivanjem konkurencije gubi prilika da se kroz nadmetanje dodje do najpovoljnijeg ponudjača. Pored toga, ozbiljno se narušava i čitav sistem javnih nabavki, pa se stroga pravila primenjuju na nabavke vrednosti od nekoliko desetina hiljada evra, a ne i na nabavke vredne stotine miliona“, ocenila je TS.

Istaknuto je da se kod nekih infrastrukturnih projekata Zakon o javnim nabavkama zaobilazi i primenom pravila medjunarodnih finansijskih institucija koje daju kredit i da tada nadmetanje postoji, ali ne i mogućnost podnošenja zahteva za zaštitu prava.

PROČITAJTE JOŠ: JAKO JE OZBILJNO KAD O PRELETAČIMA PRIČA OSOBA KOJA JE PROMENILA 5 STRANAKA!

(izvor: beogradski-glas.rs)

Comments

comments