Društvo

Firma koja je kupila Babiću auto traži 17 miliona evra za odštetu od Srbije!

Državno preduzeće Koridori Srbije angažovalo je kompaniju Trejs, u čijem se vozilu u trenutku saobraćajne nesreće nalazio direktor Koridora u ostavci Zoran Babić, na izgradnji deonice na Koridoru 10 kroz Grdeličku klisuru. Ugovor za ovu deonicu potpisan je 2013. godine, a cena je bila 3,5 milijardi dinara. Međutim, prema istraživanju Insajdera, kompanija Trejs traži od Koridora Srbije dve milijarde dinara, odnosno skoro 17 miliona evra na ime odštete zbog kašnjenja radova za koje, kako tvrde, oni nisu odgovorni. Odluka državnog preduzeća o ovim zahtevima se tek očekuje.

Koridori Srbije i kompanija Trejs potpisali su 29. aprila 2013. ugovor za izgradnju deonice Predejane – Caričina Dolina. Deonica označena kao Lot 2, prema podacima sa sajta Koridora Srbije, uključuje otvorenu trasu, osam mostova, dva nadvožnjaka i petlju Predejane. Rok za izgradnju bio je 720 dana od datuma potpisivanja ugovora. Umesto za manje od dve godine, ova deonica nije završena ni nakon gotovo šest godina, a najnoviji rok je prvi kvartal 2019.

PROČITAJTE JOŠ: BILJANA: PROTESTUJU LUDACI, MANIJACI I POLUSVET!

U međuvremenu je bugarska kompanija Trejs Koridorima Srbije uputila tri odštetna zahteva zbog kašnjenja za koje ona, kako tvrde, nije odgovorna. Kao razlozi se između ostalog navodi činjenica da nisu mogli da pristupe na vreme terenu na kome je trebalo da počne gradnja, zatim loši vremenski uslovi i poplave, kašnjenje zbog neadekvatnog projekta, pa čak i nedostaka građevinskih dozvola.

U prvom zahtevu, koji je dopunjavan u nekoliko navrata, kompanija Trejs traži dodatnih 1,5 miliona dinara za kašnjenje od 837 dana.

U drugom zahtevu traži se dodatnih 184,8 miliona dinara. To je ujedno i jedini zahtev na koji je odgovoreno i koji je odbijen.

U trećem zahtevu firma Trejs traži još 405 miliona dinara, a zatim podnosi ispravljeni zahtev u kome traži odštetu od 253 miliona dinara, kao i produžetak roka za 117 dana.

Nadležni još nisu doneli odluke o najvećim odštetnim zahtevima, odnosno o prvom i trećem. Oni su i dalje na razmatranju nadležnih inženjera Koridora Srbije, koji će odlučiti o osnovanosti i konačnoj visini odštete koja će izvođaču biti isplaćena. U odgovoru Koridora Srbije na zahtev novinara Insajdera da nam dostave odštetne zahteve na deonicama kroz Grdeličku klisuru navodi se da „Inženjer (Nadzorni organ) na Lot-u 2 još uvek nije uradio finalne determinacije klejmova, jer su radovi još u toku“.

Do tada neće biti poznato koliko su zaista građane Srbije koštali radovi koje je izvodila kompanija Trejs na Koridoru 10. Nije poznato još ni koliko je na kraju koštala deonica kod Grdelice koju radi španska firma Azvi.

Kako je Insajder već objavio, u slučaju tunela Predejane, izvođač je recimo tražio odštetu od 14,2 miliona evra, ali mu je na kraju priznato 2,8 miliona evra. Prema inicijalnom ugovoru izgradnja tunela trebalo je da košta 15,2 miliona evra. S isplaćenom odštetom konačan trošak bio je 18 miliona evra.

PROČITAJTE JOŠ: MORAMO DA POHVALIMO NOVI SPOT SNS

Odštetni zahtevi – mehanizam uvećanja cena

U Srbiji gotovo nijedan put nije koštao onoliko koliko je ugovoreno, a prema istraživanju Insajdera, jedan od glavnih mehanizama uvećanja cene radova i probijanja rokova su takozvani odštetni zahtevi. Reč je o nadoknadi štete koju traži izvođač radova zbog pomeranja ugovorenih rokova za koje nije on kriv. Kao razlog najčešće navode loše projekte koji odudaraju od situacije na terenu, a za koje je odgovorna država.

U slučaju Trejsa kao razlozi za isplatu odštetnih zahteva navode nemogućnost pristupa lokaciji, kašnjenje nadležnih sa izdavanjem građevinske dozvole, kašnjenje sa projektom i preprojektovanjem, kašnjenje zbog lošeg vremena, pa i zbog prevoda dokumenata.

Loši i nedovršeni projekti praktično su uvek glavni razlog na koji se prilikom ispostavljanja odštetnih zahteva pozivaju investitori i zbog kojih mnoge investicije, pre svega infrastrukturne, država Srbija, odnosno građani, plaćaju znatno više od ugovorene vrednosti. Jer kada projekat nije dobar, odgovornost ne snosi izvođač radova već investitor, iza koga stoji država.

Sve to dešava se iako procedura predviđa da projekat prođe više nivoa kontrole i tehnički nadzor i revizionu komisiju nadležnog ministarstva.

Kada je reč o poslu Koridora Srbije kompanije Trejs sporno je i to što se u Ugovoru o izgradnji deonice puta našla i nabavka šest automobila koje će platiti kompanija Trejs, a na kraju radova će pripasti Koridorima Srbije.

Za ovu stavku iz Ugovora javnost je saznala pratično slučajno, nakon saobraćajne nesreće u kojoj je jedna osoba stradala i nakon koje je direktora Koridora Zoran Babić podneo ostavku.

Ugovor nije objavljen na sajtu Koridora, a novinari Insajdera tražili su ga u petak od državnog preduzeća. Zbog činjenica da se nabavka automobila našla u ugovoru, da o odštetnim zahtevima, odnosno dodatnim isplatama i produženjima rokova odlučuju Koridori Srbije, postavlja se pitanje da li je cena automobila ugrađena u cenu izgradnje puta, odnosno da li će ih na kraju, zajedno s putem, platili građani.

PROČITAJTE JOŠ: NAJHRABIJI: SIN OLIVERA IVANOVIĆA PREDVODIO PROTESTE U KOSOVSKOJ MITROVICI!

(izvor: insajder.net)

Comments

comments