Zabava

Upoznajte FARMAKOFOLK, najmlađeg rođaka turbo-folka

Srpska folk muzika je u svom nezadrživom pohodu na muzičku industriju poslednjih 30-ak godina obradila skoro sva pitanja koje se tiču prosečnog građanina naše zemlje. Ipak, jedna društvena (tabu) tema toliko je tretirana da maltene postaje muzički pravac. O toj temi se uopšte nije pisalo. Zato vam predstavljamo podžanr folk muzike o zloupotrebi lekova nazvan FARMAKOFOLK.

Folk pesama o zloupotrebi lekova ima koliko god ‘oćete. Od usputnog pominjanja farmaceutskih sredstava preko upotrebe lekova da bi se sredila rima ili da bi se naglasio dobar provod ili ljubavni jadi sve do pesama potpuno posvećenih zloupotrebi farmaceutskih umotvorina značajan deo opusa maltene svih zvezda folka – od najvećih do opskurnih – ima bar jednu pesmu sa stihovima gde se spominju lekovi. Ipak, najveće poslastice ovog podžanra su definitivno pesme posvećene isključivo zloupotrebi lekova sa različitim rezultatima. No pogledajte najreprezentativnije primere.

LEPA BRENA “NEMA LEKA APOTEKA” (1994.)

Lepa Brena, kao putena zvezda osamdesetih, jača je od svakog leka za smirenje ili leka uopšte. To je uproštena ali najtačnija tema pesme s kojom otvaramo listu. “Nema leka apoteka/nemaju ga ni kafane/ti boluješ od ljubavi/zašto kriješ moj Dragane/šta će tebi doktori/ja leciti znam/ozdravićeš kada/poljubac ti dam peva Fahreta u spotu koji neodoljivo podseća na soft core porno filmove koji su se tada mogli gledati posle ponoći na Trećem kanalu. Ovom pesmom autor pesme, inače jedan od najvećih tekstopisaca folk muzike ’70-tih i ’80-tih, Ruždija Krupa, uvodi farmaceutske proizvode u folk, ali u suprotnom smislu pošto Brena ima bolje rešenje nego što je zloupotreba lekova – opštenje s njom samom. Sasvim dovoljno za početak.

SVETLANA RAŽNATOVIĆ – “DOKTOR” (1996.)

Klasik. “Danas sam bila drugi put kod doktora/Dao mi je neke roze pilule/Nema te doze, sile, magije/što bi sa moga srca čini skinule. Album “Emotivno luda” koji je nastao u vreme prodora Cece na srpsko tržište prva je saradanja sa bračnim tandemom Tucaković-Radulović-Futa i označava početak lirske inspiracije Marine Tucaković zloupotrebom ili još bolje neuspešnom upotrebom lekova . Najviše pesama sa ove liste su upravo njeno autorsko delo, a o razlozima očito nepresušne inspiracije ovime ne bismo dublje kako se neko ne bi osetio uvređenim. Elem, ovde je sve jasno – Ceca je u dubokoj debri, doktor (psihoteraput) pokušava razgovorom a onda uvodi “roze pilule” (verovatno “leksilijum” ili bromazepan”, ali pošto su u pitanju ’90-te popularna “broška” kako se tada nazivala na ulici je verovatniji izbor tekstopisca.) Ni pilule ne pomažu jer su ljubavni jadi jači i eto prvog folk hit ne toliko o zloupotrebi farmaceutskih proizvoda već o neuspehu terapije istima.

ŽELJKO JOKSIMOVIĆ “VARNICE” (2002.)

Dragan Brajović – Braja autor je velikog hita sa groundbraking albuma Željka Joksimovića “111” koji ga je vinuo u zvezdano nebo srpske estrade. Braja nema bezobraznu oštrinu kao Marina te najblaži mogući lek, “aspirin” više koristi kao metaforu za lekovitost seksualnog odnosa popularnog Žeksa sa nevaljalom devojkom koja ga zavlači, uzima mu pare i nikada nije slobodna za njega niti za odlazak u njegov stan. S tim u vezi stih “leči me činima/kao aspirinima” ima direktnu vezu s dolaskom u stan da ne spava sama jer je Željko fanatik spreman da prepliva Atlantik zbog nje. Simpatično i dovoljno raznovrsno za listu.

https://youtu.be/jqnaHqaKwxI

SEKA ALEKSIĆ “ASPIRIN” (2007.)

“Glavobolja od vina/a nigde aspirina/sinoć bila sam s tobom pijana/na podu posteljina/u sobi punoj dima/slika poznata/to je prevara”. Ukoliko imate prijatelje koji pripadaju većinskom stanovništu Srbije ili ste bili na svadbi kod rodbine u provinciji nema šanse da niste čuli mega hit Seke Aleksić sa albuma “Kraljica”. Upotreba lekova ovde i nije toliko izražena koliko je ova pesma bitna za dalji rad Filipa Miletića i Miloša Roganovića, popularnih “aspirinaca” koji su prvi put upotrebili faramceutske proizvode u tekstu pesme kod Seke i upotrebljavaju ih već evo 10 godina nesmanjenom žestinom u različitim kontekstima i oblicima. “Aspirinici” će se, poput Marine Tucaković, ponoviti na ovoj listi u još boljim izdanjima, ali ovo je dovoljno za početak.

ANA NIKOLIĆ “PILULE” (2013.)

Vrhunac inspiracije dozvoljenim farmaceutskim proizvodima Marina Tucaković doživela je u radu sa Anom Nikolić. Dve ozbiljne pesme, “Mišo moj” sa albuma “Mafia cafe” iz 2010. posvećena preminulom sinu Marine Tucaković ima stih s kojim se ne treba šegačiti : “Ne mogu više da zadržim bol/ne pomažu tablete ni sav alkohol/i plačem, Mišo moj, plačem pred strancima/još ukus tuge peče na mojim nepcima” ali tekst pesme sa pretposlednjeg albuma “Milion dolara” iz 2013. prikazuje zloupotrebu farmaceutskih proizvoda u apsolutnoj punoći. Dodatni komentar deluje nepotrebno, samo pročitajte tekst :” Nedelja je mrtav dan/ceo grad je umoran/Bančilo se sedam dana/svi po jednu pilulu /čujemo se ujutru/noćas nećemo iz stana. I sve sam to uradila/ a još sam na nogama/ipak idem ja do grada/a kad tamo ludnica/trista ljudi koje znam/od kud ovde od kud sada. Refren autora Marine i izvesnog Aleksandra Tomića dovodi do kreščenda (zlo)upotrebe lekova : “Hajde da promenimo pilule/ove plave nas ne uspavljuju/one nas totalno razdanjuju/ na lude provode mi ne deluju”.  Poslušajte.

https://youtu.be/Lx4b_thYu_g

DAJANA PENEZIĆ “ADRENALIN” (2009.)

One hit wonder Grand produkcije Dajana Penezić je  magnum opus rada tandema Miletić-Roganović i njihove upotrebe lekova u stihovima. Girl power simbolika ostavljenih ili jakih žena koje u izlasku ulaze u takvo psihodelično stanje da ih ni lekovi ne bi smirili najbolje simbolizuje tekst ove pesme gde Dajana izlazi u provod. pije flašu vinu, odmah se baca u naručje zainteresovanog rasnog muškarca verovatno crnogorskog porekla što sugeriše više nego vizuelno jasan spot istovremeno optužujući momka koji je ostavio na dripčaki način za svoje ponašnje što najavljuje stihom “žena kad poludi sve se menja”. Nakon toga obrće 10 tura i “oseća se bolje kada se blago zatetura” a seksualno aluzivan deo teksta najavljuje belaj u refrenu “pijanja zbog tebe/ova duša mala/biće glavna tema sutrašnjeg skandala”. Nismo sigurni da li je u pitanju skandal kao imenica koja najavljuje događaje ili domaći časopis za vesti iz sveta poznatih “Skandal” ali refren je jasan da jasniji ne može biti : “skok adrenalina/drugi dok me dira/spustila me ne bi ni šaka bensedina/skok adrenalina/u krvi litar vina/pa reci da l’ sam kriva?”. Miletić i Roganović završavaju refren retorskim pitanjem koje odzvanja u ušima svakog muškarca koji je ostavio devojku a ona se, iz inata, zabavila sa prvim likom za stolom pored te “Adrenalin” prevazilazi nemoć farmaceutskih sredstava i govori o emocionalno-društvenim odnosima u savremenom društvu.

MILE KITIĆ – “PAKLENE GODINE” (2012.)

Kao što je već spomenuto kod Ane Nikolić Marina je, u proteklih nekoliko godina, upotrebljavala kao alegoriju za tragične događaje koji neprimerena upotreba istih može izazvati. Hit Mileta Kitića sa istoimenog albuma je obrada francuske hip hop pesme “Desolé” benda Sexion D’assaut. Original peva o teškom životu afričkih emigranata i životu na ulici i prilično je društveno angažovan, a i Mile ide istim putem pevajući o ženi koja trpi fizičko i mentalno maltretiranje zbog koga je probala da se ubije velikom količinom lekova, a nakon toga, kako kažu stihovi Marine Tucaković, “na sebe uzela si jad, pad i grehove /polako navukla na lekove /tvoji su te se odrekli /i s tobom veze sve presekli” da bi imaginranoj žrtvi u refrenu preporučio da muškarcu nasilniku, u brakorazvodnoj parnici, uzme sve. “Paklene godine” nisu tematski toliko duboko u ovoj listi, ali pokazuju promenu u tretiranju elementa lekova kod najimanentnije autorke tekstova te kao takva mora imati mesto na ovoj listi.

MARINA VISKOVIĆ – “BENSEDINI” (2017.)

Braja je, u upotrebi lekova u stihovima, uspeo da nađe zlatnu sredinu između “aspirinaca” i Marine – pesma je girl power pesma o one night stand-u koji je razočarao Marinu i zbog koje siži. Dakle, pesma jeste emancipatorska agresivna upotreba lekova kao kod dueta Miletić-Roganović, ali žanrovski tekst više ide u osvetničke i očajavajuće vode Marine Tucaković “Tebi viski meni bensedini/nisam glupača zato izvini/kad prevariš me s prvim skotom pozdravi se sa životom”. Braja koristi ime konkretnog leka, u spotu Marina isti i ispija, a pošto su Braja i Damir Hadanović kao kompozitor oformili duet verovatno možemo očekivati i buduću liričku upotrebu lekova u ovoj, po njima, pravom razmeri.

STEVAN ANĐELKOVIĆ – “PILULA TONA” (2017.)

Ni stari dobri Aleksandar Milić – Mili nije ostao imun na čari farmakofolka. U želji da, verovatno, prevaziđe svoje konkurente i dugogodišnju saradnicu Marinu Mili udara po esenciji zloupotrebe lekova : “Doktore daj mi pilula tonu/da za 5 minuta padnem u komu” predstavlja rešenje muške neizlečive tuge. Pošto je Stevan, inače redovan vokalni gost na Miligram albumima, siguran da više nikada neće moći da spava Mili i on udaraju u srž problema – najbolja stvar je ne probuditi se uopšte. Kontroverzni tekst, a i spot, sugeriše samoubistvo lekovima i predstavlja dosta oštro viđenje zloupotrebe lekova, viđenje koje je i Marina probala da napravi u novoj pesmi Jelene Karleuše “Ostavljam te”, duetom sa bivšim bugarskim travestitom Romskog porekla Azizom. Vreme izlaska pesama je veoma slično što navodi da je, možda, u pitanju neki farmakofolk duel? Videćemo šta donosi budućnost, ali znajući tračeve koliko su Mili i Marina nekada bili bliski sve je moguće.

JELENA KARLEUŠA I AZIZ – “OSTAVLJAM TE” (2017.)

Marina Tucaković ovde puca u potiljak. Bukvalno. Stih ” Rokaću šampanjac uz antidepresive/a ti budi srećan ako me ožive/kada me u život nekim čudom vrate/ti budi čovek pa isključi aparate” predstavlja najozbiljnije tretiranje zloupotrebe lekova u folku. Aluzija na samoubistvo je jasna, mada simbolika nastupa sa bugarskim gej travestitom koji je opet obučen “u muško”, Azizom, aludira na izjašnjavanje o seksualnoj orijentaciji preko refrena “ostavljam te zadnji put, izlazim iz tajnosti/predugo me kriješ ti od očiju javnosti”. Marina Tucaković pored dramatičnog narativa samoubistva (Karleuša na tabletama i šampanjcem u drugoj strofi izlazi na auto-put da je neko pregazi u ponoć) dodaje i moguće društveno čitanje. U svakom slučaju, ovo je ozbiljan primer farmakofolka.

POBEDNIK

MINA KOSTIĆ – “SRČANI UDAR” (2000.)

Mina je ultimativni pobednik. Komentar je tek ovde nepotreban, dovoljno je da pročitate tekst i poslušate pesmu :”Andol,sladak k’o bombona/Midol, žvaka miliona/Andol, za svaki bol/Midol, za svaki pol/čiji je to EKG/neka mu Bog pomogne”. Farmaceutska rapsodija opet iz pera Marine Tucaković i Ljilje Jorgovanović, autorke vanvremenkih pesama “Votka s utehom”, “Crno pa se ne vidi” i “Januar”. Pesma je epifanijski simboli farmakofolka te nema boljih stihova od  “ti si moj slatki srčani udar” za zaključak ove liste.

(izvor: beforeafter.rs)

Comments

comments