Zahvaljujući kompaktnim SUV modelima “Folksvagena”, “Forda”, “Pežoa” i “Seata”, ovaj tržišni segment u Evropi je porastao za više od 25 odsto u prvih devet meseci ove godine.
Prema podacima kompanije “LMC Automotive”, očekuje da će ove godine biti prodato rekordnih 1,8 miliona SUV automobila (povećanje od 20 odsto u odnosu na 2016).Najpopularniji model je i dalje “nisan kaškai”, a sledi “folksvagen tiguan”, čija je prodaja ove godine povećana za 45 odsto zahvaljujući novom modelu. U prva tri kvartala ove godine, još jedan model beleži neverovatan rast. U pitanju je evropski automobil godine i automobil godine u Srbiji, “pežo 3008”, čija je prodaja porasla za čak 157 odsto.
Pored same popularnosti, zanimljiva je i činjenica da se sve više prodaju modeli sa višim paketima opreme. Više od trećine “3008” prodatih u oktobru bile su verzije s najjačim specfikacijama, dok je čak 70 odsto prodatih “ford kuga” bilo s najvišim opcijama opreme (Titanium paket 43 odsto, a ST 27 odsto).
Krosoveri se razlikuju od klasičnih automobila i po prosečnoj ceni. Tako je u septembru prosečna cena kompaktnog SUV-a u Nemačkoj iznosila nešto manje od 32 hiljade evra, a klasičnog automobila iz iste klase oko 26.400 eura. Zato i ne čudi toliko forsiranje “terenaca” od strane proizvođača automobila.
U ovim zemljama su najpopularniji (udeo u ukupnoj prodaji do kraja septembra 2017.):
1. Letonija 18,3 odsto
2. Estonija 18,2 odsto
3. Irska 17,7 odsto
4. Litvanija 14,3 odsto
5. Španija 13,5 odsto
6. Mađarska 12,8 odsto
7. Norveška 12,8 odsto
8. Finska 12,4 odsto
9. Austrija 11,4 odsto
10. Velika Britanija 11,3 odsto
Pored kompaktnih SUV modela, raste prodaja i njihovih luksuznijih varijanti. Novi modeli “Volvoa”, “Audija” i “Mercedesa” su najznačajniji igrači u Evropi.
Prošle godine su “volvo XC60”, “audi Q5” i “BMW X3” bili po prvi popularniji od “mercedesa E klase” i “BMW-ove serije 5”.
U izveštaju analitičarske kuće “JATO Dynamics” stoji da je XC60 najpopularniji SUV u ovom segmentu sa preko 52.000 komada u prvoj polovini godine. Ovaj model je i najprofitabilniji automobil u istoriji ovog švedskog brenda.
Iako se nalaze u prvih deset, BMW-ovi puleni X3 i X4 beleže pad prodaje jer su u pitanju modeli izašli prije nekoliko godina. Novi X3 je u međuvremenu stigao, a sledeće godine izlazi i sledeća generacija “iks-četvorke”.
Prema proceni kompanije “LMC Automotive”, očekuje se da će do kraja godine u Evropi biti prodato oko pola miliona luksuznih SUV modela srednje veličine. Lider je nemačko tržište, koga u stopu prati Velika Britanija. Prodaja u ove dve zemlje čini 46 odsto ukupnog broja ovih automobila.
Pored novog “BMW-a X3”, tržište mnogo očekuje i od modela, kao što su “alfa romeo stelvio”, “rejndž rover velar”, “jaguar f-pejs” i “mercedes GLC kupe”.
Kao i kod jeftinije “braće”, i ovde kupci prosečno daju više novca nego prilikom kupovine klasičnih sedana. Nemci u prvoj polovini godine davali 4.000 više eura za SUV modele, pokazuju cifre iz kuće “JATO Analytics”.
Jedan od razlog za ovako visok cenovni prosek leži u činjenici da su njihovi bazni modeli odlično opremljeni. Tako “BMW X3” u ponudi ima modele isključivo sa (skupljim) xDrive pogonom na sva četiri točka, dok “Volvo” u osnovnoj opremi nudi veliki broj sigurnosnih tehnologija.
Na cenu utiče i ekologija, odnosno hibridni modeli, koji značajnije skuplji od proseka, a nalaze se u ponudi većine proizvođača.
Sledeće godine, pored “tesla modela X” stižu i drugi električni SUV modeli. Za početak “jaguar I-pejs” i “audi e-tron”, a zatim i “mercedes EQ” i električni “BMW X3”.
Nakon svega, jasno je da je SUV segment zlatna koka automobilske industrije. Tako da se nećemo skoro otarasiti kabastih četvorotočkaša. A i zašto bismo?