EU i italijanske vlasti istražuju sumnju na veliku poresku prevaru od strane kineskih kriminalnih grupa koje uvoze preko Pireja, najveće grčke luke.
“Porez na dodatu vrednost (PDV) se potpuno izbegava a šteta za naionalne poreske vlasti i zajednicu je enormna”, rekao je Fabio Boto iz italijanske centralne službe za borbu protiv prevara.
Boto kaže da se sumnja na prevaru u Pireju, delu kineskog infrastrukturnog projekta Pojas i put, koja Italiju košta milione evra neplaćenog PDV, možda i mnogo više, što će se znati kada istraga bude završena.
Evropska služba za borbu protiv prevara (Olaf) potvrdila je da radi sa Italijom na istrazi ali nije dala nikakve detalje pozivajući se na poverljivost, preneli su EURACTIV.com i Rojters.
Boto je rekao da njegova agencija ima dokaze da kineske firme u državnom vlasništvu koje vode kriminalne grupe izbegavaju plaćanje uvoznih dažbina i PDV na velike isporuke robe kroz luku Pirej.
Te grupe uvoze robu, često odeću i obuću sa lažnim markama, čiju vrednost znatno potcenjuju kada je prijavljuju EU carini kako bi izbegli uvozne dažbine, kazao je Boto.
Takođe ne govore istinu o kompanijama kojima je roba namenjena i tako izbegavaju PDV.
Grčko odeljenje za finansijski kriminal vodi odvojenu istragu u slučaju sumnje na poresku prevaru sa kineskom robom koja se uvozi preko Pireja. To odeljenje nije mnogo kontaktiralo sa italijanskim i vlastima EU i nije obavešteno o široj istrazi, rekli su grčki zvaničnici.
Državna kineska kompanija COSCO Šiping (Shipping) većinski je vlasnik luke Pirej od 2016.
Kina želi da pretvori tu luku u “kapiju Evrope” u sklopu 126 milijardi dolara vredne inicijative Pojas i put, odnosno novog Puta svile kopnom i morem do trgovinskih partnera.
COSCO je većinski vlasnik Lučke vlasti Pireja (PPA), koja upravlja kontejnerskim terminalom, a filijala u kojoj je COSCO 100 odsto vlasnik upravlja sa druga dva terminala.
“Kompanija vodi globalne operacije striktno po propisima i međunarodnim zakonima”, saopštila je kineska firma.
PPA je saopštila da nije obaveštena da kriminalne grupe koriste luku i da će izvestiti vlasti ako se to desi. Kako se dodaje, PPA će preuzeti sve neophodne mere da osigura da roba prođe nadzor carine. Olaf i nacionalne vlasti poslednjih godina “zatvaraju rupe” u carinskim procedurama koje su koristili kineski krijumčari čije poreske prevare, kako se procenjuje, koštaju EU milijarde evra godišnje.
Prema Botovim rečima, Italija je počela istragu dešavanja u luci Pirej krajem 2017, nakon što su na carinarnicama otkrivene falsifikovane fakture. Pirej je postao glavno mesto za ulaz robe jer su severne luke zaoštrile kontrolu a kapacitet te luke je ušestostručen od kako je pod upravom kompanije COSCO.