Društvo

Država u poslednje tri godine nije pomogla ni sa jednim dinarom

* U analizi Inicijative „Ne damo niški aerodrom“ navodi se da je aerodrom finansiran isključivo iz redovnih budžetskih prihoda grada Niša, a ne iz državnih ili gradskih budžetskih rezervi, kako tvrde državni zvaničnici

Država u poslednje tri godine nije uložila ni dinar u razvoj niškog aerodroma, a 2,2 miliona evra koje je u tom periodu uložio grad Niš ne potiču iz državnog budžeta, navela je Inicijativa „Ne damo niški aerodrom“ u svojoj analizi, demantujući izjave predsednika Srbije Aleksandra Vučića i resorne ministarke Zorane Mihajlović.

činjenici da u tom periodu u svim programima, planovima poslovanja, izveštajima o poslovanju i finansijskim izveštajima javnog preduzeća Aerodrom Niš, koji je Inicijativa analizirala, „nije evidentiran ni jedan dinar subvencije, donacije ili finansijske pomoći države“.

Stručnjaci Inicijative u ovoj analizi navode da nije tačno ni da je država u tom periodu donirala opremu niškom aerodromu, objašnjavajući da je „povećanje vrednosti njegovih osnovnih sredstava i opreme jednako realizovanim javnim nabavkama koje su planirane iz pomoći Grada Niša“. Naš list je, inače, prethodno izvestio da je u jednom od dokumenata Razvojne agencije Jug navedeno da je ta agencija „detaljno pregledala“ sve finansijske knjige javnog preduzeća Aerodrom Niš i da „nije pronašla nijednu stavku uplate sredstava Republike Srbije od 2013. godine“.

Prema ovoj analizi Inicijative, u Aerodrom „Konstantin Veliki“ u poslednje tri godine uopšte nije ulagano iz republičkih, ali ni gradskih budžetskih rezervi. Uvid u sve gradske odluke u tom periodu vezane za razvoj i povećanje konkurentnosti aerodroma pokazao je da je grad Niš to finansirao isključivo sa pozicija u budžetu koje su predviđene za tu vrstu pomoći javnim preduzećima. Pri tom, sve bitne odluke grada Niša vezane za planiranje i realizaciju restrukturiranja aerodroma i uspostavljanje novog modela poslovanja, donete su sredinom 2014. godine, dakle „mnogo pre pomoći Vlade gradu Nišu“.

– Ovakve izjave sugerišu da je i novac koji je grad Niš realno uložio u aerodrom stigao iz državnog budžeta, što je potpuna neistina, jer je grad svake godine unapred planirao sredstva za aerodrom, definisao prihode u budžetskom kalendaru i imao jasne budžetske stavke za tu namenu. Nije bilo potrebe za angažovanjem državnih i gradskih budžetskih rezervi jer je finansiranje aerodroma bilo plansko i redovno, a bez ikakvih vanrednih okolnosti, nedostatka sredstava ili „rupa“ koje je trebalo „krpiti“ – kažu za naš list u Inicijativi.

Prema dostupnim podacima, sporna bi mogla biti i cifra od osam miliona evra koje je država, prema rečima Vučića i Mihajlovićeve, u poslednje tri godine transferisala iz budžetskih rezervi gradu Nišu. Pojedini mediji izvestili su, pozivajući se na Službene glasnike, da je Niš 2015. godine iz budžetskih rezervi dobio 1,6 miliona evra, a 2016. i 2017. godine samo 260 miliona dinara, odnosno 300 miliona dinara. Naš list očekuje odgovor nadležnih na zahtev za dostavljanje preciznih informacija o transferima iz državnih budžetskih rezervi gradu Nišu, kao i državnim ulaganjima u niški aerodrom u poslednje tri godine.

Žalba Inicijative registrovana u Evropskoj komisiji

Evropska komisija u Briselu registrovala je žalbu Inicijative „Ne damo niški aerodrom“ upućenu krajem prošle sedmice Direktoratu za konkurentnost pri Evropskoj komisiji, a u vezi sa ugovorom o koncesiji beogradskom aerodromu „Nikola Tesla“, u kojem se, prema dostupnim podacima, na niškom i drugim aerodromima u Srbiji limitira broj putnika na milion godišnje sve dok beogradski aerodrom ne dostigne 12 miliona putnika. Potvrda registracije i dodela referentnog broja žalbe formalni je početak postupka utvrđivanja da li je ozbiljno narušena konkurentnost niškog i drugih aerodroma u Srbiji u odnosu na koncesionara beogradskog aerodroma, francusku kompaniju „Vansi erport“, saopštila je Inicijativa.

 

Comments

comments