Krađa dve lokomotive iz Železničkog muzeja u Beogradu samo je kruna dvogodišnjih kriminalnih aktivnosti vandala koje policija, i pored upozorenja i apela nadležnih u muzeju, nije sprečila u devastiranju vrednih eksponata.
U poslednjem slučaju, kada su njih šesnaestorica bukvalno isekli i izneli lokomotive nemerljive vrednosti, policiji je trebalo više od pola sata da izađe na lice mesta. Za to vreme kradljivci su, prema rečima očevica, spakovali alat i čak popili pivo!
PROČITAJTE JOŠ: GUBITAK PODRŠKE SPC MOŽE DA ZNAČI DA ĆE VUČIĆ PROĆI I GORE OD MILOŠEVIĆA!
Prostorom na kom se nalazi muzej upravlja privatna investiciona kompanija „Beograd na vodi“ koja je pre mesec dana muzeju ukinula obezbeđenje. Direktor muzeja Nenad Vojčić kaže za Danas da je istorijska i kulturna vrednost lokomotiva nemerljiva i da je uništeno nešto što svet nema. Sa očajem u glasu priča o vrednim eksponatima, ogorčen na neadekvatnu reakciju policije, ali i kompanije „Beograd na vodi“.
– Dve godine se borimo sa vandalima, prijavljujemo krađe policiji, ali otkrivanje vinovnika izostaje. Pisao sam MUP-u, ministarstvima kulture i saobraćaja, i pored reakcije ministarke Zorane Mihajlović da se eksponati moraju sačuvati, ništa nije urađeno, ističe Vojčić. Tog kobnog 31. avgusta, kada su šesnaestorica vandala isekla i na volšeban način odnela dve lokomotive, u krugu muzeja je bio samo jedan radnik, jer je obezbeđenje prethodno ukinuto. On je, videvši šta se događa, upozorio vandale da su u pitanju vredni muzejski eksponati. Međutim, zapretili su mu batinama.
– Tada je pobegao i pozvao policiju. Lopovi su završavali posao, sakupili alat, i, zamislite, seli i popili pivo. Policiji je trebalo više od pola sata da dođe. S obzirom da su lopovi već bili otišli, podneta je prijava protiv NN lica, kaže Vojčić. Dokle se stiglo sa istragom, ne zna, jer nema povratnu informaciju iz policije. Na isto pitanje, MUP u toku jučerašnjeg dana nije odgovorio ni listu Danas. Dan nakon krađe, direktor muzeja imao je sastanak sa predstavnicima kompanije „Beograda na vodi“.
– Tada sam im rekao: Gospodo, ne morate više da brinete. Sada je sve rešeno, priča Vojčić.
PROČITAJTE JOŠ: SNS SVE ČEŠĆE PRAVI SPISKOVE NEPODOBNIH GRAĐANA
Najstarija lokomotiva iz kolekcije Železničkog muzeja, napravljena 1864. godine, jedna je od isečenih i u delovima odnetih iz depoa muzeja, pre gotovo dve sedmice. To je najvrednija lokomotiva koju je Železnički muzej imao u zbirci. Druga lokomotiva datira iz 1952. godine. Inače, Muzej železnice nije bio planiran za rušenje, uprkos izgradnji Beograda na vodi, već je u okviru ovog projekta planirana njegova rekonstrukcija. Pitanje je šta će sada biti sa muzejom, s obzirom na to da su najvredniji eksponati ukradeni i uništeni.
Radomir Lazović iz Inicijative Ne davimo Beograd postavio je pitanje – ako Beograd na vodi nema obavezu čuvanja ovako vrednih eksponata, zašto je onda muzej praktično predat u ruke ove kompanije koja mu je ukinula obezbeđenje i dovela do ovog nemilog događaja?
– Upravo ono na šta smo upozoravali i zbog čega smo protestovali jeste to da je ceo ovaj deo grada otuđen od Beograda i Beograđana. Zemljište, objekti, javni prostori, a očigledno i naše nasleđe i eksponati u muzeju. Posledica toga što je taj privatni investitor ugovorom o ulaganju u Beograd na vodi izmešten iznad zakona države Srbije jeste i ovaj očigledno umišljeni nemar u kome je moguće da jedan od najvrednijih železničkih eksponata u ovom delu Evrope nestane, a da policija ovoliko traljavo i nezainteresovano reaguje – ističe Lazović za Danas. On ne očekuje da policija uhapsi počinioce, „isto kao što se nije bavila ni Hercegovačkom“.
Neprocenjiva šteta
Osim lokomotive, u krađi je uništeno i sedam strugova, dve vertikalne bušilice i ručno kovan vagon. Vrednost lokomotive koja je uništena je neprocenjiva, i materijalno i istorijski. Ne može da se nadoknadi niti popravi, jer delovi za nju ne postoje.
Ruševine naspram kula
Reporterka Danasa obišla je juče mesto na kojem su ukradene lokomotive. Na ulazu u Staru Železničku stanicu dočekalo ju je uniformisano lice sa puškom, a unutar zidina stare stanice pustoš i ruševine koje gledaju na obližnje kule Beograda na vodi. Drvene klupice, na kojima su putnici nekada iščekivali vozove, ostale su upražnjene, sem jedne. Na njoj je sedelo dvoje starijih ljudi, od kojih je jedan mašinovođa iz Kraljeva, Nebojša Laban, koji je došao u Beograd upravo da bi, kako je rekao, oda poštu lokomotivama.
– Doputovao sam autobusom da vidim ovu katastrofu. I lokomotive, i Stara stanica bile su dobre kralju, a nama sada ne odgovaraju – istakao je Laban. Upitan šta misli gde su nestale lokomotive, odgovorio je „kasacija, otišle su ko zna gde, verovatno za Smederevo, da se pretapaju“.
(izvor: danas.rs)