Društvo

PLJAČKA “GOŠE”: Otkrivamo ko su glavni igrači i kako ISPUMPAVAJU NOVAC iz nekadašnjeg giganta

Kako firma sa dvoje zaposlenih ima višemilionsku zaradu? Ili sa 14 radnika, bez hala i mašina, remontuje vozove? Odgovor je da u Srbiji sve to može – dovoljno je samo imati dobru kombinaciju, ljude na poziciji i veru da je pravosuđe sporo.

“Blic” danas objavljuje nastavak serijala o Fabrici šinskih vozila („Goša FŠV“) u kome ćemo prikazati matricu po kojoj se sada uzima novac iz palanačke fabrike. Poznato je da je za propast giganta, a time i sudbine porodica radnika, odgovorna slovačka kompanija “ŽOS Trnava”. Međutim, ko danas zadaje poslednji udarac?!

PROČITAJTE JOŠ: PISMO KOJE RTS NIJE SMEO DA OBJAVI: ĐILAS RASKRINKAO VESIĆEVE LAŽI O PKB-U!

„Privatizacija“

Slovaci su isisavali novac, nisu plaćali, ne samo zarade, već nijednu obavezu prema radnicima i državi. Njihova obavezna ulaganja niko od nadležnih nije proveravao, iako su bili dužni, počev od nekadašnje Agencije za privatizaciju, pa nadalje. Slovaci su u zalog stavili sve što fabrika poseduje, podjednako šrafove, mašine, pa i kasetofon. A onda, kada su namakli, po procenama, čistog profita preko 40 miliona evra, formalno odlaze iz „Goše“ prošle godine. Bukvalno u vreme kada radnici štrajkuju, porodice im gladuju jer nisu primili platu i po 20 meseci, a u fabričkom krugu radnik D. M. (57) izvršava samoubistvo.

Međutim, iza Slovaka je ostao princip po kom se uzima novac i koji je unapred pripremljen. Glavni igrači su Milutin Šćepanović, nekadašnji direktor „Goše FŠV“, a sada vlasnik i direktor „Goše RSC“, i Velemir Stojanović, vlasnik kompanije „Obnova“ d.o.o. Ulogu ima i stečajni upravnik Aca Mitić, ali i direktor „Srbija voza“ Jugoslav Jović.

Krenimo redom.

Slovaci su 15. maja 2014. osnovali firmu „Goša RSC“. Sada je sasvim jasno – ime je namerno tako dato da bi zbunjivalo, odnosno zvučalo kao da je reč o palanačkoj „Goši“. Pride, u slobodnom prevodu na engleski RSC znači isto što i FŠV. Ulog firme je hiljadu dinara, a prvi vlasnik ovog satrapa „Goše“ je čovek Slovaka i direktor, upravo palanačkog „Goše FŠV“ Ivan Hemšild. Aprila 2017. kada Slovaci odlaze, Hemšilda na mestu „Goše FŠV“ nasleđuje Milutin Šćepanović.

Koliko je Šćepanović radio u interesu radnika i fabrike svedoči dalji sled događaja. Posle pet meseci, 15. septembra, Slovak Hemšild prenosi vlasništvo u „Goši RSC“ – imitaciji „Goše“, na Milutina Šćepanovića. Direktor kopije „Goše“ je u tom trenutku Koštana Miladinović Krasić, koja je finansijski direktor pravog „Goše“! Šćepanović u imitaciji „Goše“ – „Goša RSC“ sada već kao vlasnik upisuje sebe za direktora – 12. januara ove godine.

Višemilionski poslovi

Ovo preduzeće sa 14 zaposlenih napravljeno je da bi se pare iz palanačkog „Goše“ isisavale i pumpale u ovu firmu. Drugi igrač je Velemir Stojanović, vlasnik kompanije „Obnova“ d.o.o. Firma ima dvoje zaposlenih, a u sadašnje višemilionske poslove uključuje je Šćepanović. „Obnova“ d.o.o. je registrovana da se bavi trgovinom na veliko, drvetom, građevinskim materijalom i sanitarnom opremom. Ipak, imitacija „Goše“ sa 14 zaposlenih, bez hala, ali registrovana da proizvodi lokomotive i šinska vozila, i mala kompanija za prodaju drveta, dobijaju na tenderima državnih firmi višemilionske poslove remonta vozova! Kako je to moguće?

Stečajni dil

Šćepanović i „Goša RSC“ su u poslu jer je to šema Slovaka koji su i dalje formalno vlasnici „Goše FŠV“. “Obnova” se uvodi u posao jer je potrebno još firmi u koje će odlaziti novac. Stečajni upravnik „Goše FŠV“ Aca Mitić je u dilu i daje palanačku fabriku, njene resurse i radnike bukvalno na ler. Ostaje samo pitanje koju korist imaju državna firma „Srbija voz“ i njen direktor Jugoslav Jović koji lažnom „Goši“ i „Obnovi“ plaćaju višemilionske iznose iako im ovi ne završavaju poslove?

Lažna „Goša“ – RSC, „Obnova“ i palanački „Goša FŠV“ nastupaju na tenderima kao konzorcijum. Učestvuju tri subjekta jer „Goša RSC“ i „Obnova“ d.o.o. nemaju reference i za to im treba „Goša FŠV“. Kako „Blic“ saznaje, „Srbija voz“ dao im je najmanje dva posla vrednosti – preko dva miliona evra za popravku putničkih vozova i preko milion za rekonstrukciju kušet kola. Posao u vrednosti od preko dva miliona evra nije završen, a rekonstrukcija kušet kola nije ni započeta iako su „Goša RSC“ i „Obnova“ uredno primile avans.

Ugovori praktično idu preko ove dve firme, a ne „Goše FŠV“ – tako oni uzimaju novac, nabavljaju delove, zaračunavaju ogromne marže, dok treći subjekt na osnovu kog su i dobili posao – palanački „Goša“ – troši svoju struju, mašine, resurse… Praktično, radnici „Goše FŠV“ se iznajmljuju, ali im se ne plaća puna zarada, a kamoli doprinosi.

Bez tužbe ili blokade

Iako Šćepanović sa „Obnovom“ ugovara štetne poslove i zloupotrebljava „Gošu FŠV“, niko ne reaguje. Čak ni direktor „Srbija voza“, koji je morao nakon isteka šest meseci i obaveza koje su firme preuzele da ih blokira, traži naknadu štete, ali i izdaje negativnu referencu za preduzeća koja nisu završila posao kako više ne bi mogli na tendere.

Tako dolazimo do apsurda da državno preduzeće ne utužuje privatne firme zbog nezavršenog posla. Izgovor koji bi se uvek mogao potegnuti je da to ne čine zbog palanačkog „Goše“, ali tvrdnja nema zakonski osnov. Prema saznanjima „Blica“, ne reaguju ni ostale državne institucije jer „Goša RSC“ ne ispunjava svoje obaveze ni prema radnicima niti državi. Poslednji podaci Agencije za privredne registre govore da „Goša RSC“ i kompanija „Obnova“ posluju sa dobitkom, za razliku od „Goše FŠV“ koji ima dugove, a dobitak – nula.

PROČITAJTE JOŠ: ZATVORENO PISMO ŽELJKU MITROVIĆU

PITANJA BEZ ODGOVORA

„Blic“ je juče uputio pitanja direktoru „Srbija voza“ Jugoslavu Joviću. Međutim, nismo dobili odgovore do zatvaranja ovog izdanja. Pitali smo:

1. Zašto su poslovi vezani za kušet kola i vozove dati privatnim firmama?

2. Koliko je novca uplaćeno za te poslove?

3. Da li ste pokrenuli spor protiv firmi „Goša RSC“ i „Obnova“ d.o.o. ukoliko posao nije okončan?

4. Koje sve ugovorene poslove ima „Srbija voz“ sa „Gošom RSC“ i zašto?

5. Zašto je direktor Jugoslav Jović i kojim povodom posećivao „Gošu FŠV“ 19. 4. 2017. godine? Da li je razlog da je kao direktor državne firme dao obećanje u ime privatnih kompanija?

(nastavak serijala o Goši sledi narednih dana)

PROČITAJTE JOŠ: KRIVIČNA PRIJAVA PROTIV ŠEŠELJA “ZAGUBLJENA”: SLUČAJ VODI TUŽITELJKA IZ AFERA “SAVAMALA” I “HELIHOPTER”

(izvor: blic.rs)

Comments

comments