Društvo

Srbija danas predaje “Teslu”, a mi i dalje ne znamo kome idu pare!

Glavni ekonomski događaj danas je potpisivanje ugovora između Vlade i francuske korporacije Vansi erports o koncesiji za aerodrom „Nikola Tesla“ koji bi Srbiji trebalo da donese ukupno 1,53 milijarde evra, odnosno 501 milion kao naknadu za preuzimanje upravljanja i kroz obavezne investicije još 732 miliona.

PROČITAJTE JOŠ: OVAKO VLAST PODSTIČE RAĐANJE: MAJKA TROJE DECE PRED OTKAZOM ZATO ŠTO NEĆE U SNS!

Kako je saopšteno nakon odluke o izboru partnera, u januaru ove godine, „koncesija za finansiranje, razvoj kroz izgradnju i rekonstrukciju, održavanje i upravljanje infrastrukturom aerodroma i obavljanje delatnosti operatera daje se na rok od 25 godina“, a očekuje se da će godišnja taksa iznositi između pet i 16 miliona evra. Inače, profit aerodroma 2012. bio je 130.000 evra, a u 2017. je ostvareno između 28 i 29 miliona evra.

Ekonomisti ne dele optimizam vlasti niti veruju da će čitav proces zaista biti transparentan, posebno ne ugovor koji se sklapa sa francuskom kompanijom. Milan Kovačević, konsultant za strane investicije, ističe da je Vlada do sada, prilikom donošenja odluke o raspisivanju tendera za koncesionara, već prekršila nekoliko zakona, pa će još jedno ignorisanje legislative biti lakše.

– Kao i četiri do pet miliona građana, i ja sam akcionar aerodroma pa bi, prema zakonu o javnim akcionarskim društvima ključne odluke o statusu preduzeća trebalo da donosi skupština, jer je to raspolaganje imovinom velike vrednosti. To bi podrazumevalo da se sačini i neki materijal iz koga bi bilo vidljivo da je koncesija potrebna, pa bi od akcionara bila zatražena saglasnost za promenu po kojoj sve, od imovine do zaposlenih, prelazi u ruke koncesionara. Ništa od toga nije učinjeno. Ja sam upozorio i Skupštinu i Vladu na tu zakonsku obavezu, ali odgovor nisam dobio – ističe Kovačević.

PROČITAJTE JOŠ: VUČIĆ U OČAJU TRAŽIO SASTANAK U UN, SMEJE NAM SE CEO SVET!

On nije uveren ni da će se koncesijom ostvariti projektovani cilj razvoja aerodroma, jer kaže da je logičan interes koncesionara sopstvena zarada, pa će se naročito u „drugom poluvremenu“ limitiranog posla truditi da što više zadrže za sebe, da povrate uplaćeno i ostvare profit.

– Problem je što mi ne znamo ni kakve su dalje namere sa aerodromom, zašto mu je pridodato okolno zemljište, šta će još pisati u ugovoru. Ne znamo ni kakve su povlastice date Er Srbiji i zašto je država bez saglasnosti akcionara, omogućila da ta firma kvari poslovni rezultat aerodroma u korist Etihada. Nepoznanica je i kako će biti raspoređen novac od koncesije. Da li će on biti podeljen akcionarima ili investiran. Ako se uloži u nešto što daje manji prinos od profita koji je aerodrom do sada uplaćivao u budžet, onda je posao štetan. Sve te odgovore tražio sam od Vlade, ali ih nije bilo – ističe Kovačević.

PROČITAJTE JOŠ: PISMO RADNIKA: VULINOVI ČERUPAJU “TIGAR” IZ PIROTA (2)

(izvor: danas.rs)

Comments

comments